Verstopte darmen zijn vaak het gevolg van een dieet waar niet genoeg van de juiste vezels worden gegeten. Voor gezonde stoelgang is het nodig dat genoeg groenten gegeten worden, met name vezelrijke groene groenten zoals boerenkool, andijvie en spinazie. Groenten vezels zijn nodig om de bewegingen van de dikke darm te stimuleren.

In gevallen van verstopte darmen is het bijna altijd de dikke darm, niet de dunne darm, dat verstopt raakt. Verstopping van de darmen komt met voornamelijk voor in het allerlaatste deel van de dikke darm. Verstopte darmen komen meestal pas op het allerlaatste deel van de darmkanaal voor.

Zo simpel is het in de meeste gevallen. Zelfs in gevallen waar een onderliggende aandoening verstopte darmen veroorzaakt, worden de symptomen verergerd door de verkeerde dingen te eten. Er zijn veel misverstanden over verstopping van de darmen.

De meeste misverstanden hebben te maken met de rol van vezels bij verstopping. Er worden dingen gezegd over vezels die simpelweg niet waar zijn – in veel gevallen is er een motief om producten te koppelen aan de claims die gemaakt worden.

Wij zullen proberen een aantal misverstanden omtrent het eten van vezels bij verstopte darmen recht te zetten.

Verstoptedarmen.nl is onderdeel van darmklachten.nl. Op darmklachten.nl worden producten commercieel aangeboden, met name verschillende laboratorium onderzoeken om de oorzaken van darmklachten op te sporen. U kunt laboratorium onderzoeken aanvragen naar de meest voorkomende oorzaken van chronische darmklachten – waaronder verstopte darmen. Vaak worden chronische darmklachten die overeen komen met de symptomen van het prikkelbare darm syndroom veroorzaakt door aandoeningen die aangetoond en behandeld kunnen worden. Voorbeelden zijn gluten intolerantie, problemen met de darmflora, Candida in de darmen, darmparasieten en bacteriële infectie.

Ons motief om een website te ontwikkelen over verstopte darmen is om mensen te informeren over de diensten die op darmklachten.nl worden aangeboden, maar ook om objectieve informatie te voorzien over de oorzaken van verstopte darmen. U hoeft absoluut geen producten van ons af te nemen: wij willen u van correcte informatie voorzien. Ons credo is om de oorzaak van darmklachten op te sporen en aan te pakken. Niet om symptomen te bestrijden. Er zijn veel bedrijven die zich richten op behandeling van symptomen – zo moeten klanten terug blijven komen. Hier kunnen wij ons niet in vinden. Wij hopen dat onderstaande informatie u zal helpen om voorgoed van verstopte darmen af te komen.

Verstopte Darmen en Vezels

Verstopte darmen worden vaak met obstipatie of constipatie aangeduid. Constipatie treedt meestal op bij mensen die niet genoeg plantvezels eten, niet genoeg water drinken en maaltijden eten zonder voedsel goed te kauwen. In de meest gevallen vallen zijn verstopte darmen met dieet grotendeels te verhelpen. Wij zullen een aantal tips meegeven voor het voorkomen van verstopte darmen middels dieet.

Er worden veel beweringen gemaakt over vezels – en over de dikke darm zelf – die onjuist zijn. Het niet altijd slecht bedoeld – weinig mensen begrijpen waar de dikke darm voor dient en veel mensen zijn verkeerd ingelicht.

Misverstanden met betrekking tot verstopte darmen:

vezels van granen en verstopte darmen

Vezels van granen kunnen verstopte darmen verergeren. Eet plantenvezels van groenten om verstopte darmen op te lossen.

Een van de belangrijkste manieren om verstopte darmen te verminderen, is om ervoor te zorgen dat u elke dag genoeg vezels eet. Vezels zijn noodzakelijk voor de gezondheid van de dikke darm. Helaas worden veel verkeerde dingen over vezels gezegd. Hier zijn een aantal van de meest populaire missconcepties over de werking van dikke darm en vezels:

Misverstanden en mythes over de dikke darm:

De grote misverstand over de dikke darm is dat het er alleen is om vocht te absorberen en de ontlasting in te dikken: maar de dikke darm doet veel meer! De dikke darm zit vol bacteriën die zeer belangrijk zijn voor de gezondheid. De gunstige darmbacteriën worden ‘darmflora’ genoemd, en veel probiotica producten worden verkocht op basis van claims dat ze de darmflora helpen.

Er zijn ook veel misverstanden over vezels als oplossing voor verstopte darmen. Er wordt geclaimd dat vezels kunnen helpen bij het verwijderen van ophopingen van afval en giftige stoffen uit de darm en dikke darm. De juiste soort vezels worden echter niet altijd gebruikt. Verstopte darmen kunnen alleen geholpen worden door de juiste soorten vezels.

Vezel heeft twee vormen: onoplosbaar en oplosbaar. Er zijn ook twee soorten ‘onoplosbare’ vezels. Vezels die niet door mensen verteerd kunnen worden maar wel door de darmflora

Oplosbare vezels wordt gevonden in voedsel zo as bonen, appels, lijnzaad en psyllium. Onoplosbare vezels zijn te vinden in de schil van groenten en fruit, maar ook volle granen. Probeer vezels te verkrijgen door het eten van fruit en groenten. Vermijd granen – ook volkoren granen zo veel mogelijk bij de dagelijkse maaltijden.

Verstopte Darmen en Vloeistoffen

Een belangrijke oplossing voor verstopte darmen is een toename aan vochtinname. Om te zorgen dat de darmen soepel blijven bewegen, probeer om ten minste 2 of 3 liter water te drinken per dag. Vooral bij het eten van veel vezels. Zonder water absorberen vezels vocht in de darmen en zo kunnen verstopte darmen voorkomen. Om ontlasting te verzachten, zodat het makkelijker door de darmen kan bewegen, meng ½ kopje olijfolie met ½ kopje citroensap en drink het voor het slapen gaan.

Probeer ook om water te drinken zodra u opstaat in de ochtend om de darmen van vocht te voorzien. Ook kunt u gebruik maken van een natuurlijke, vezelrijke producten zoals psyllium zaad, om het afval uit de darmen te helpen duwen. Meng 3 eet lepel psyllium met een 250 ml glas water en drink het voor het slapen. u kunt dit doen elke keer dat ulast heeft va constipatie.

Oefeningen voor Verstopte Darmen

In combinatie met een gezonde voeding en het drinken van veel vloeistoffen, kan lichaamsbeweging helpen om stoelgang weer regelmatig te krijgen. Oefen voor ten minste 30 minuten per dag, de meeste dagen van de week.

Verder lezen over obstipatie

Bezoek obstipatie.org om verder te lezen